Loading...
 
Image

Független Magyar Tudásközpont

köz-mű-hely
bottom-up innovációs központ

Hacker

A hacker olyan személy, aki intellektuális kíváncsiságból, tiszta kreativitásból vagy élvezetből, a rendszerek korlátait próbálja felderíteni vagy meghaladni
Bruce Schneier

További definíciók:

Hackerspace


Comprehensive, user-maintained list of all active hackerspaces throughout the world.


A hackerspace koncepció alapján több száz kreatív műhely működik sikeresen a világban. Bár a hacker kifejezés használata azt sugallhatja, hogy ezekben a műhelyekben fókusz az informatikai biztonságon van, azonban legtöbb hasonló intézményben a biokutatásoktól a rakétakísérletekig minden "bütykölhető" dolgot "megpiszkálnak". A koncepció merít az elmúlt évek szabad-szoftveres fejlesztő-közösségek működési mintáiból. Ezek az online fejlesztői csoportok önkéntesen szerveződnek és dolgoznak olyan célokért mint a Linux, az Apache webszerver és több tízezer egyéb szoftveres megoldás. A sikeres külföldi példák azt mutatják, hogy ezen alapelvek mentén a hús-vér világban is működő, produktív és kreatív munka tud folyni.

Példák friss innovációkra

…az európai hackerspace-k életéből:
  1. Metalab-ból származó soup.io Európai Startup díjat nyert.
  2. A c-base-ben alapított német kalózpárt a 2014-es Európai Parlamenti választásokon 1,45%-ot ért el, így egy képviselőt küldhet az EP-be. Ez társadalmi innováció.

A legfontosabb alapelvek:

  • függetlenség
  • fenntarthatóság
  • önkéntesség
  • meritokrácia
  • innováció
  • transzparencia
  • nyitottság
Az szabad szoftveres közösségekben kialakult szervezési mintákat pár éve egy részletes leírással dokumentálták, az azóta csak „Hackerspace Design Pattern”-ként ismert fóliasorozatban. A megjelenés után a hackerspace-ek száma ugrásszerűen megnőtt. Ljubjaná-ban a Kiberpipa, Bécsben a Metalab, Pozsonyban a Progressbar, Szegeden pedig a Hackerspace Szeged üzemel.

Egy hackerspace-nek két fontos szereplője van:

  1. az állandó hely,
  2. a közösség.

A közösség fenntartja és használja a helyet. A közösség a hely fenntartásán túl további közös és megosztott erőforrásokra is szert tehet, ilyenek a közös szerszámok, eszközök, tudás, infrastruktúra, szolgáltatások. Jó példa erre egy drágább Rapid Prototyping eszköz, mint pl. egy 3D nyomtató. Egyedül nehezen tudunk egy ilyet megfinanszírozni magunknak. Ha mégis a kihasználtsága valószínűleg nem hozná meg a beruházást. Nem így, ha többen állunk össze egy ilyen eszközre.

Ezek alapján a Független Magyar Tudásközpont:

  • non-profit innovációs közösség
  • a szabad és hatékony információáramlásnak
  • online és lehetőség szerint offline infrastruktúrát (helyszínt és eszközöket) biztosít
  • az alapítók, más tagok valamint innovatív és rokonszenves alkotások, projektek számára
Megpróbáltuk alapelveinket megfogalmazni a dedikált wikioldalon (szabadon bővíthető).

Infrastruktúra

Helyszín

Jelenleg a Bástya u. 12. melletti pince biztosít számunkra egy 50 m² alapterületű helyiséget.

A helyszín mellett, minimálisan az alábbi infrastruktúrát tudjuk biztosítani:
  • multifunkcionális termek előadásokhoz, workshop-okhoz és prezentációkhoz
  • publikus számítógépek és WLAN
  • mosdóhelyiség
  • elektronika és hardverműhely
  • médiaműhely
  • könyvtár
  • nappali- pihenés és közösségi élet
  • kémia, biotech, képzőművészeti műhely
  • konyha (mosogatógép!), kulináris eseményekhez
A legfontosabb infrastrukturális érték, a tagság széles ismeretköre és
nyitottsága, amely a legtöbb projekt felmerülő problémáira választ és segítséget
adhat.

Jelenleg üzemelő infrastruktúra:

Finanszírozás

Alapszabály: a tagsági díjnak és a műhely fizetős szolgáltatásainak biztosítaniuk kell az önfenntartást.

Minden tagnak hozzá kell járulnia lehetőségei szerint a hely fenntartásához. Az átlag tagdíj havi 5-10 ezer forint között van meghatározva, amely befizetésével lehetőséget kap az infrastruktúra felelősségteljes (szükség esetén beegyeztetett) használatához és beleszólási jogot a Tudásközpont döntéseibe.

Jogi személyek támogatását is örömmel vesszük. A támogatóktól érkező adományokkal lehet egyes tagok díját kiváltani vagy a Tudásközpont által biztosított infrastruktúra működtetését és eszközök beszerzését finanszírozni. A támogatásokat egy külön oldalon köszönjük a szponzoroknak, ahol arculati elemeikkel megjelenhetnek.

A jelenlegi hely bérléséhez havonta legalább 50.000 Forintra van szükségünk. Az Asimov Alapítvány rendelkezésre áll a tagdíj fogadására, bővebb és aktuális infók itt.

Célok

Stratégiai:

  • sokoldalú aktív tagok
  • önszabályozó közösség
  • fenntartható működés

Taktikai:

  • aktív ~10 fős szervező mag
  • ~100 fős tagság
Sokan kérdezik, miért és mire jó ez? Mit akarunk, ha már megvan a hely.
A válasz a szabad szoftveres közösségekhez hasonlóan felépített motivációs rendszerben van: aki befekteti az idejét hogy megvalósítson valamilyen célt, eleve motiválva van termékenynek lenni. Előre megjósolni, milyen projektek lesznek, az az önkéntesség miatt nehéz. Az önkéntesség miatt a termékenység produktumát minden résztvevő maga határozza meg.
Az eddig összegyűlt projektek egy aloldalon vannak egybe gyűjtve. A tagdíj jelentette szimbolikus belépési korlát átlépésével az értékteremtés maga is implicit célé válik, amely a megvalósult ötletekben konkretizálódik.
A projektek fókuszát a leginkább azzal lehet irányítani, hogy milyen tagokat sikerül toborozni, milyen eszközöket biztosítunk és milyen kihívást tudunk találni.

Emergens rendszer

Egy példán keresztül talán jobban lehet szemléltetni a hackerspace-ek dinamikáját. Biztos feltűntek már a logónkban a mászkáló hangyaszerű pixelteremtmények. Ez a konstrukció Conway élet játékából származik. Az élet játéknak három szabálya van:
  • egy adott pixel akkor gyullad ki, ha pontosan kettő kigyújtott pixel van a közvetlen szomszédságában.
  • Kigyújtott pixel kigyújtva marad, ha 2 v. 3 szomszédja is ki van gyújtva.
  • Minden egyéb esetben a pixel fehér marad.
Ebből az egyszerű szabályrendszerből lehet olyan alakzatokat rajzolni, amelyek szabályosan viselkednek. Ilyen a glider - a hangyaszerű képződmény. A hangyák egy másik speciális rajzolatból keletkeznek ez egy „glider gun”. A fenti három szabályból nem látszik, hogy ilyen bonyolult alakzatokat képes felvenni az adott rendszer. Ennél sokkal többe is képes, egy Turing-teljes számítógépet is megszerkeszthetünk ebben a rendszerben - nem lesz kicsi - de akár Quake-ezni is lehetne rajta.

A hangyás hasonlat sem olyan távoli. A hangyák önmagukban csak nagyon kevés és egyszerű szabályt követnek, összességében mégis képesek mint hangyaboly igen komplex feladatok ellátására is. A hackerspace-ek szerveződése is hasonló, néhány megállapodásból, termékeny szövetség alakul.

Projektek

Külön wikioldalt érdemeltek ki maguknak: projects

Meggyőző? Érdekel?

Mit kell csinálni a csatlakozáshoz?

Néhány egyszerű lépés:

  1. olvasd át az alapelveinket és a hackerspace design patterneket: ezek megismerése (és alkalmazása) segíteni fog a beilleszkedésben, félreértések elkerülésében;
  2. gyere el amikor éppen nyitva vagyunk, meséld el min dolgozol éppen, és ki fog derülni érdemes-e a továbbiakban velünk "berhelned";
  3. ha már megismertünk, dolgozhatsz a saját projekteden, vagy csatlakozhatsz másokéhoz.
A fizikai téren kívül az élet java része az IRCnet/#hspbp csatornán és lev-listánkon zajlik:
  1. küldj egy üres mailt hspbp+subscribe <0x40> googlegroups.com címre,
  2. amint visszaigazolódott levelező-lista tagságod, írj egy rövid bemutatkozó szöveget, ki vagy, mi érdekel, mit szeretnél csinálni, miben tudsz segíteni.
  3. a webportálon való munkához iratkozz fel ide is, fönt jobbra van a regisztrációs doboz.
  4. sikeres regisztráció és bejelentkezés után a jobb felső oszlopban a „user preferences” segítségével kitöltheted személyes adataidat. Ezt érdemes, ha nem akarod, az emailcímed megjelenjen mindenhol az oldalon, akkor add meg az „igazi” neved.
Ha valakit elragad a hely légköre, úgy érzi „hazatalált”, az a műhelymunkán kívül általában a közösség fenntartásában és döntéshozásban is részt akar venni. Ehhez két dolgot kell még tenned:
  1. fizesd be rendszeresen a tagdíjat. Ennek módjáról a régi tagoktól kaphatsz felvilágosítást.
  2. gyere el a keddi találkozókra (plénum), ahol a H.A.C.K. ügyes-bajos dolgairól diskurálunk.
További infók az új tagoknak.

eapo - TEDxYouth@Budapest


Kapcsolódó linkek

* A felhívás hazai hackerspace indítására
* A nemzetközi "ernyőszervezet"
* Milyen az élet más hackerspacekben?
* A német példa
* Az osztrák példa
* Egy kiváló magyar példa
* Richard M. Stallmann hacker értelmezése.
* egy filozófiai értekezés. amely a hacker definíciójához Kantot és Kierkegaard-ot hívja segítségül.

Upcoming Events

1)  Mon 14 of Oct, 2024 18:00 CEST
KDE 28. szülinap